Meditatie voor beginners in 7 stappen; Wat is het, hoe doe je het en waarom?

 |  Blog

Er wordt veel gesproken over meditatie, er zijn boeken vol over geschreven, er is veel onderzoek naar gedaan en er worden veel cursussen aangeboden.

Wat is mediteren nou eigenlijk? Kan ik dat ook; is mediteren moeilijk? Wat levert het me op?

Allemaal vragen die we om ons heen horen en waar we graag een antwoord op willen geven.

Dus om maar met de eerste vraag te beginnen:

Wat is mediteren?

Mediteren is focussen op 1 ding tegelijk. Je richt je aandacht volledig op 1 ding en als je merkt dat je afdwaalt, richt je je aandacht weer op dat ene ding. Dit ene ding kan bijvoorbeeld je adem zijn, een prettig gevoel dat je ervaren hebt of een mooi beeld dat je voor de geest hebt.

Mediteren doe je zonder oordeel, het is wat het is, je plakt geen positieve of negatieve labels op datgene wat je je gewaar wordt. Je geeft je over aan wat er op dit moment is.

 

Kan ik dat ook?

Iedereen kan mediteren al baart oefening kunst. Als je regelmatig mediteert, wordt het steeds makkelijker omdat je lijf en je brein eraan wennen. Het is effectiever om elke dag 10 minuten te mediteren dan 1x per week een uur.

Mediteren kun je overal en altijd doen. Er is niets speciaals nodig, zelfs niet heel veel tijd. In een drukke periode, op je werk, als de stress hoog oploopt, kun je een paar keer diep en gefocust in- en uitademen, meer tijd is er dan niet nodig.

Weet dat, als je vindt, dat je geen tijd hebt om te mediteren, het dan bij uitstek, het juiste moment is om het te doen.

meditation-18

Wat levert het me op?

Meditatie heeft een heilzame werking, het brengt meer compassie en levenskwaliteit. Het zorgt voor minder stress, depressie, bezorgdheid, pijn en slapeloosheid. Na acht weken regelmatige meditatie verandert het brein en ontstaat er nieuwe grijze massa. Er ontstaan nieuwe banen in de hersenen die het geheugen helpen en de mogelijkheden tot focussen vergroten. De creativiteit, het leervermogen en de cognitie nemen toe. Het omgaan met emoties lukt beter en angst en stressgevoelens nemen af. Empathie en compassie nemen toe. De amygdala, het vecht- of vluchtgedeelte van het brein dat een belangrijke rol speelt bij angst en stress, wordt namelijk kleiner en minder actief bij mensen die regelmatig mediteren. Hierdoor ervaar je minder snel angst en stress en hertel je sneller van opgelopen stress en trauma. Ook verbetert meditatie de bloeddruk en het hart- en vaatstelsel en maken de hersenen meer neurotransmitters aan.

Kortom meditatie zorgt ervoor dat je beter in je vel zit en emotioneel beter in balans bent.

 

Wil je ook de positieve effecten van meditatie inbouwen en ervaren in je leven?

Om je te helpen hiermee een start te maken, hebben we hieronder in 7 simpele stappen een overzicht gegeven van wat te doen als je wilt mediteren. In dit 7-stappenplan, nemen we de eigen ademhaling als focus. Het is eenvoudig, kost weinig tijd en levert grote voordelen.

 

 

Meditatie voor beginners in 7 stappen:

Stap 1:

Ga in een comfortabele houding zitten op een plek met weinig afleiding. Je kunt in lotushouding (kleermakerszit) op een kussen op de grond gaan zitten of gewoon op een stoel.

 Stap 2:

Zorg dat je telefoon niet in de buurt is.

Stap 3:

Spreek met jezelf af hoe lang je gaat mediteren en zet een timer. In het begin is het prettig om niet te lang te mediteren. 10 minuten of een kwartier is een goede start. Later kun je langer de tijd nemen als je lichaam en brein gewend zijn geraakt aan mediteren.

Stap 4:

Sluit je ogen of sluit ze half en staar naar een plek voor je en schuin naar beneden.

Stap 5:

Focus je op je ademhaling. Hoor en voel je adem in- en uitgaan. Je hoeft niets te veranderen aan je ademhaling. Wordt je gewaar van je eigen ademhaling zoals hij is in het nu. Plak geen positieve of negatieve labels op dat wat zich voordoet, laat het alleen maar zijn en ervaar wat er is.

Stap 6:

Wanneer je merkt dat je afdwaalt, breng je de focus weer terug op je ademhaling.

Stap 7:

Als de timer afgaat, beweeg je je handen, je voeten en als dat goed voelt je hele lichaam. Wrijf je handpalmen over elkaar en leg je handen over je ogen. Als je er klaar voor bent, open je langzaam je ogen en leg je handen in je schoot. Voel even na hoe het nu met je is en wat de meditatie in je veranderd heeft. Ook hier vel je geen oordelen.

nTi7jJ8

 

Vindt je het lastig om alleen te mediteren en krijg je liever begeleiding. Kom dan naar onze meditatie en mindfulness workshop ZEN.

We geven deze have dag workshop regelmatig en telkens komt er een ander thema aan bod. Wil je meer weten over ZEN, klik dan hier.

 

Wil je je ervaringen t.a.v. deze blog delen of heb je vragen, schrijf dan je commentaar in onderstaand tekst vak. We kijken uit naar je reactie!

 

Namasté!

ShareDEEL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *