Stress: Wat is het? 7 tips om zelf ongezonde stress te verminderen.

 |  Blog

Wat is stress?

In de Dikke van Dale staat stress omschreven als: aanhoudende geestelijke druk; spanning.

Bij stress maakt je lichaam zich klaar om te vechten of te vluchten. Je hersenen geven een signaal af waardoor je lichaam het hormoon Adrenaline gaat maken. Hierdoor gaan je hart en ademhaling sneller dan normaal. Er gaat meer bloed naar je hart en spieren toe en je lichaam is klaar voor actie. Op die manier kun je efficiënt reageren op een ‘gevaarlijke’ situatie. Als het gevaar na een paar minuten nog niet geweken is, maakt je lichaam ook nog cortisol aan, een ander stresshormoon dat ervoor zorgt dat je alert blijft.

Deze reactie van het lichaam op stress duurt normaal gesproken niet heel lang. Als het gevaar geweken is, herstelt het lichaam zich na korte tijd vanzelf.

Stress hoort bij het leven en is meestal niet ongezond. Het helpt je om goed te presteren. Het houdt je bij de les en maakt je klaar om te reageren in ‘gevaarlijke’ situaties.

Tot zover niets aan de hand!

Meestal gaat het echter over ongezonde spanning wanneer we het over stress hebben; een teveel aan geestelijke druk. Op het moment dat de eisen die aan jou gesteld worden of die je aan jezelf stelt, groter zijn dan wat je aankunt, dan is er een probleem. De balans tussen wat je aan stress ervaart en dat wat je aan kunt, raakt verstoord en de weegschaal slaat door naar de verkeerde kant. Je lichaam blijft dan voortdurend in de gevaarmodus staan en het lichaam blijft constant stresshormonen produceren.

 

Hoe weet je dat je last van ongezonde stress hebt?

Reacties op te lang aanhoudende, ongezonde stress vind je terug in je lichaam. Je lijf zendt signalen uit die je vertellen dat je teveel stress hebt.

 

Signalen van ongezonde stress zijn bv:

  • Hoofdpijn, rugpijn, stijve schouders.
  • Spijsverteringsstoornissen.
  • Rusteloosheid.
  • Slaapproblemen en vermoeidheid.
  • Snel geïrriteerd en gefrustreerd, snel huilen.
  • Gevoel van ongelukkigheid, machteloosheid en somberheid.
  • Slechte concentratie, moeite met nadenken.
  • Vergeetachtigheid.
  • Problemen met creativiteit en oplossend vermogen.
  • Bazigheid, snauwerigheid en extreem kritisch tegenover anderen.
  • Overmatig eten, drinken, roken, ed.
  • Vatbaarder voor ziektes; de langdurig verhoogde cortisolspiegel onderdrukt de werking van het immuunsysteem.

 

stress2

 

Als je stresssignalen van je lichaam negeert, kan dat een poos goed gaan. Uiteindelijk komt toch het moment dat de stress zo hoog oploopt dat je lichaam ingrijpt met ernstige medische problemen of een burn-out. Vaak is het herstellen van deze klachten een lang en zwaar proces. Het is dus erg belangrijk om dit te voorkomen.  Luister naar je lijf en neem actie als het om ongezonde stress gaat.

Wat kun je zelf doen tegen te veel stress? 7 tips.

 1. Neem de signalen die je lichaam geeft serieus!

Luister naar je lijf en neem actie als het om ongezonde stress gaat.

 2. Bewegen.

Het stress hormoon Adrenaline breekt af wanneer je beweegt. Je kunt sporten, dansen, wandelen, tuinieren of het huis schoonmaken. Beweeg regelmatig en minstens 3 kwartier per dag.

3. Ademhaling.

Bij stress is de ademhaling verhoogd; je ademt sneller en oppervlakkiger. Wees alert op je ademhaling en verdiep je adem naar je buik. Ook is het goed om regelmatig een aantal keer een volledige ademhaling te doen. D.w.z., je ademt alsof je vanuit een bedompte ruimte het raam open zet en de frisse voorjaarslucht heel diep inademt via je neus en rustig uitblaast via je mond.

4. Ontspanning.

Doe dingen die je leuk vind en maak tijd om te ontspannen. Ook helemaal niets doen heeft nut!

5. Slapen.

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat lichaam en geest zich kunnen herstellen van stress.

6. Stel grenzen.

Zorg ervoor dat je niet teveel hooi op je vork neemt en wees duidelijk als je dingen niet wilt of kunt. Zorg dat je de lat op jouw hoogte legt, stel prioriteiten en wees reëel in wat voor jou haalbaar is.

7. Mediteer

Door te mediteren verminder je de aanmaak van stresshormonen en word je rustiger. Op de langere termijn word je door meditatie minder stressgevoelig. Meer over meditatie in deze blog.

Mocht je het lastig vinden om te bepalen of je ongezonde stress ervaart, wat er nou precies stress veroorzaakt en wat je belemmert,  kom dan naar onze workshop Zicht. Een dagworkshop die je zicht geeft op dat wat je los kunt laten omdat het je niet langer dient.

 

Wat zijn jouw ervaringen met ongezonde stress, heb je vragen of heb je gouden tips om aan deze lijst van 7 toe te voegen? We horen het graag van je via het onderstaande commentaarveld! We kijken uit naar je reactie!

Namasté!

 

 

ShareDEEL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *